X, Y, Z: újgenerációs hangok a BTF-en
Fiatalok, zseniálisak, és a világ legmenőbb koncerttermeiben lépnek fel: (több mint) öt klasszikus zenész, akik még a Budapesti Tavaszi Fesztiválnál (38) is fiatalabbak.

A Budapesti Tavaszi Fesztivál komolyan gondolja, hogy a komolyzene mindenkié: kortól függetlenül. A következőkben öt – és még néhány – olyan világsztárról lesz szó, akik fiatal koruk dacára a komolyzene ünnepeltjei, iszonyúan tehetségesek, bizonyos esetekben nem áll tőlük távol a tabuk döntögetése sem, és – ami az egészben a legjobb – márciusban és áprilisban Budapesten adnak koncertet. Klasszikus zenészek harmincötön innen, vaskalapos sztereotípiákon túl.

yuja_wang_c_ian_douglas.jpg

Yuja Wang  - Fotó © Ian Douglas

Yuja Wang (31)
Jóganadrágban ad interjút, és ha úgy érzi, hogy elege van a kérdésekből, akkor egyszerűen csak feláll és annyit mond: „Zombi vagyok, fejezzük ezt be, este koncertem van.” Aztán eljön az este, ő pedig tépett hajjal, tökéletesen szűk piros ruhában, 15 centis magas sarkúban leül a zongorához, és játszik. Játszik a Carnegie Hallban, a Royal Festival Hallban és
április 16-án a Müpában is. A kínai művész 6 évesen kezdett zenélni, 7 évesen adta élete első koncertjét, 14 évesen Kanadában folytatta tanulmányait, később pedig New York lett az otthona. Komolyzenei körökben extrémnek számító kinézetével különösebb célja nincs: „Ha egy zene lehet gyönyörű és érzéki, miért ne öltöznék ahhoz illően? Amúgy meg a divat nagyjából annyira untat, mint a telefonom állandó pittyegése” – nyilatkozta egyszer a GuardiannekWang Keith Jarrettet, Rihannát és Radioheadet is hallgat, nagy szenvedélye Brahms, a kedvencei az oroszok, és imádja Bartókot, akinek műveit Kocsis Zoltán lemezein keresztül ismerte meg. 2013-ban egy Bartók-koncert apropóján együtt léptek fel, a találkozásról pedig egy kedves felvétel is készült:

Danyiil Trifonov (27)
Ötéves volt, amikor saját darabokon gondolkozott, majd utána kezdett csak zongorázni tanulni. Ma a világ legjobb pianistái között tartják számon, és csak szabadidejében komponál, ami egyben a szenvedélye is. A világ legjelentősebb pódiumait megjárta és járja is folyamatosan. „Azt hiszem, nincs nagyobb szakadék az emberek között, mint amit az idő ásott“ – mondta egyszer egy interjúban, amikor arról kérdezték, hogyan viszonyul ahhoz, hogy az esetek többségében olyan szerzők műveit játssza, akikkel egy helyen, de teljesen más időben született. Ugyan az Egyesült Államokban él, rendkívül büszke orosz gyökereire, és arra a fantasztikus hagyományú orosz iskolára, amely elindította karrierjét. A fentiekből is kitűnik, hogy mennyire érzékeny és érett művész a 27 éves Trifonov, aki ugyanakkor nem hazudtolja meg a korát: imádja a stand up comedy műfaját, rajong a dinoszauruszokért, valamint Beatles-lemezek és felfújható lufimajmok közt is játszik egy kis Chopint, ha éppen úgy adódik:

A BTF közönsége március 31-én láthatja-hallhatja Danyiil Trifonovot a Zeneakadémián.

Várdai István (32)
„Talán 7–8 éves lehettem, amikor a szüleim elvittek egy hangszerbemutató koncertre. Közben figyelték, hogy melyik hangszer kelti fel az érdeklődésemet. Egyet nem akartak: hogy én is zongorista legyek. Aztán valahogy a gordonkának megfogott a hangja. Meg az, hogy nagy méretű hangszer, ezért kihívást láttam benne. Aztán érdekes dolog történt. Valahogy úgy nőttem, úgy alakult a testalkatom, hogy az a csellózáshoz épp megfelelő lett. Azt nem tudom, hogy azért-e, mert gordonkázom, de úgy tűnik, nagyon szerencsés választás volt.” – nyilatkoza egyszer a lista egyetlen magyar, és 32 évesen egyben legidősebb szereplője. A világ számos csellóversenyét megjáró (és megnyerő) művészt fiatal kora ellenére a klasszikus zene iránt kevésbé fogékony közönség is jól ismeri, sikerei és talentuma messze földön ismertek. 2016-ban egy magát megnevezni nem kívánó mecénás egy 1673-ban készült Stradivari csellót adományozott neki, azt, amelyiken Jacqueline du Pré is játszott. Óriási repertoárral bír, elmondása szerint minden harmadik koncerten más műsort játszik. A Budapesti Tavaszi Fesztiválon Mendelssohn, Schubert, Schumman és Dohnányi műveit szólaltatja meg.

Lucie Horsch (19)
Sokaknak a furulya az első (és egyetlen) hangszere, kisiskolás korban jó páran próbálnak életet lehelni (na jó: fújni) a kis fadarabba. Így aztán különösen lenyűgöző látni, hogy mi történik, ha igazi virtuózok veszik kézbe a furulyát. A szemtelenül fiatal Lucie Horsch 17 évesen rögzítette nagy hatású Vivaldi-lemezét. A tinédzser játéka vérprofizmusról és született tehetségről árulkodik, csupán 13 éves volt, amikor bemutatkozott a Eurovision Young Musicians döntősei között. A kedvesen bájos és visszafogott világsztár imád biciklizni, a furulyázás mellett legszívesebben lovakkal és a macskájával tölti az idejét, vagy éppen a családjával házikoncertezik. Budapesten az Anima Musicae Kamarazenekarral lép fel a Zsabó Fesztivál keretében, a Magyar Nemzeti Múzeum dísztermében április 13-án.

Cosima Soulez Lariviere (22)
2017 szeptemberében egy holland–francia lány elbűvölte a Zeneakadémia közönségét: az első pillantásra törékenynek tűnő, de zenélés közben kirobbanóan energikus hegedűművész jött, muzsikált és győzött az 1. Bartók Világversenyen. Amikor arról kérdezték, hogy miért jelentkezett a versenyre, azt mondta, hogy magával ragadta az ötlet, hogy kötelező játszani a magyar szerző műveiből. Bartókot azóta is tanulmányozza, a Szólószonáta rajta van a megtanulandók listáján, de a tanulmányok egyébként is folytatódnak még: jelenleg a Hannoveri Zeneművészeti Főiskola növendéke Krzysztof Węgrzynnél, előtte pedig a Yehudi Menuhin Iskolába is járt. A Budapesti Tavaszi Fesztiválon újabb oldaláról ismerheti meg őt a hazai közönség: az április 8-i koncertre Bach, Beethoven, Debussy és Szymanowski egy-egy művét hozza el a nekünk.

Persze nem mehetünk el szó nélkül az 1998-ban (!) született Mari Izumi mellett sem, aki a szapporói Liszt Ferenc Szeminárium legeredményesebb versenyzőjeként lép fel a BTF-en. Április 8-án  Liszt híres Mazeppáját is meg lehet hallgatni a fiatal japán pianistától, de Beethoven e-moll zongoraszonátája is felcsendül majd a Pesti Vigadóban.

18_04_08_mari_izumi_btf_blog_1.jpg

Az átlagéletkor valószínű az április 4-i Leoš Janáček-esten lesz a legalacsonyabb, amikor 8 fiatal zenész ünnepli a cseh–morva zeneszerzőt. A Régi Zeneakadémia Kamaratermében hat Janáček-művet lehet majd meghallgatni, a Tourte Vonósnégyes, Radnóti Róza, Zemlényi Eszter, Eduard Šístek és Jan Vojtek elődásában.

18_04_04_in_memoriam_leos_janacek_c_krulix_photography.jpg

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://btf.blog.hu/api/trackback/id/tr4413706022

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

#ittahelyem

Betekintés a kulisszák mögé, interjúk, listák és a legfontosabb pillanatok - ez a 38. Budapesti Tavaszi Fesztivál blogja! Március 30. és április 22. között a fesztivál színes és sokrétű programjából válogathat mindenki, ehhez adunk némi támpontot online is.

Facebook