Divat és mesevilág
Interjú Zoób Kati divattervezővel

Zoób Kati műhelye valódi mesevilág, ahol igazi csodák történnek: régi anyagok kelnek életre, hogy új, friss és nagyon is kortárs módon meséljenek a gyökereinkről, amikről sosem lenne szabad megfeledkeznünk. Itt fogadott minket, hogy a legszebb ruhadarabok ölelésében beszélgessünk inspirációról, a divatról, amit az elmúlt években a mese uralt, a kézművesség fontosságáról és természetesen a legújabb, 2018-as tavaszi/nyári haute couture kollekciójáról, ami a Fairy Tale nevet viseli, és amit április 4-én mutat be a Budapesti Tavaszi Fesztiválon.

18_04_04_katti_zoob_002.jpg

Azon ritka divattervezők egyike vagy, aki örül a konkurenciának, mert úgy véli, az iparágban szereplőknek lehetőségük van inspirálni egymást. Ha a nagy külföldi divatházakat nézzük, van olyan szereplő, akinek a munkájából ihletet tudsz meríteni?

Számomra az igazi inspiráció az a hagyományos, magas minőségű kézművesség, amit az haute couture képvisel. A nagyipar ma már mindent elő tud állítani gépekkel, elképesztő technikák állnak rendelkezésre, amikkel a hagyományos, manuális munkát helyettesítik. Szerintem azonban semmi sem érhet fel azzal a szívvel-lélekkel teli, aprólékos és precíz kidolgozással, amire csak az emberi kéz képes.

Azokat a divatházakat tekintem a mi szakmai táborunkba tartozóknak, azok szólítanak meg, hogy reflektáljak a gondolataikra, amelyek ezzel a fajta hagyományos kézművességgel, a legmagasabb minőségű ruhakészítés szellemében dolgoznak – ami maga az haute couture. Az új, Fairy Tale (magyarul tündérmese – a szerk.) nevű kollekciónkba is nagyon sok régi elemet, 100-150 éves csipkéket, hímzéseket, mintákat, anyagokat illesztettünk be, amivel többek közt azt szeretnénk üzenni, hogy a kézművesség nem mehet ki a divatból.

180404_zoob_katti.jpg

A mese mint téma az elmúlt években erősen meghatározta a nagy divatházak kollekcióit. Ilyen formában szeretett volna a Katti Zoób Divatház is csatlakozni az európai birodalmakhoz?

Ez így van, a divatot az elmúlt két évben a mese uralta: a Fenditől a Dioron át a Dolce & Gabbanáig minden világhírű divatház megalkotta a maga történetét, amivel a kézművességben rejlő gazdag lehetőségeket és a belőle születő csodákat illusztrálta. És mivel nekem is elég erős kötődésem van a mesékhez – a karrierem elején ugyanis bábkészítőként dolgoztam a televíziónál –, egy olyan kollekciót szerettem volna létrehozni, ami egyrészt a kortárs divatra reflektál és minket is belehelyez az európai divatházak sorába, másrészt a mese elemeit felhasználva mutatja meg a környezetünk kézműves gazdagságát. A Szamárbőr királyfi csodás szimbolikája erre rendkívül alkalmas, így ennek a mesének az ürügyén elegyítjük a hazai és a környező országok népművészeti motívumait a mai városi öltözködési kultúrával – egy igazán különleges kortárs kollekciót hozva létre.

Ha jól tudom, egy nagyon személyes élmény miatt is választottad épp ezt a mesét a kollekciód alapjául.

Több mint 30 évvel ezelőtt bábkészítőként dolgoztam a Magyar Televíziónál. A terhességem alatt épp Süsü feleségét készítettem, és ekkor döntöttem el, hogy a születendő lányomat is megajándékozom majd egy játékállattal. Sokáig gondolkodtam, mi is legyen az, végül a csacsira esett a választásom. Arra jutottam ugyanis, hogy ez a teherbíró, szerény kis állat – aki kívülről ugyan egyszerűnek tűnik, de hatalmas belső gazdagsággal bír – nagyon szép jelkép. Azóta is minden szülinapjára kap tőlem egyet, így már egy több mint 30 éves szamárgyűjteménnyel rendelkezik.


A korábbi kollekcióidat figyelve szépen kirajzolódik, hogy számodra minden lehet ihletforrás: a víz, a selyemút, a kiegyezés kora vagy akár a nyolcvanas évek önfeledt és gyanútlan érzelmi gazdagsága. A lehetőségek tárháza határtalan a témákat illetően, de mégis mi alapján döntöd el, hogy egy-egy kollekció megalkotásakor mi lesz az irány?

Ha az ember a nagyvárosban éli az életét, szinte kikerülhetetlen, hogy napi szinten ne reflektáljon a kor kérdéseire, ez pedig számomra automatikusan magával hoz egy-egy új ötletet is. Emellett van egy hatalmas gyűjteményem, amiben nagyjából 150 évet felölelő különleges kézművescsodák: csipkék, ruhák, ágyneműk találhatóak, és én mindig keresem a lehetőséget, hogyan lehetne ezeknek életet adni. Volt, hogy a Petőfi Múzeummal közösen szerveztünk kiállítást, de gyakran előfordul, hogy egy-egy kollekcióba építek be ezekből a régi ruhatöredékekből.

Ugyanakkor egy karácsonyi ajándék is lehet inspirációforrás: tavaly kaptam egy könyvet, amelyben a közép-európai országok népviseletei találhatóak, a rajzok a ’20-as években készültek, és egy francia tervező munkáját dicsérik. A képeket az eltelt közel 100 év kifakította, az eredeti színek már kevésbé látszódnak, a rajzoló pedig az aprólékos kidolgozás helyett csak nagy vonalakban ábrázolta a népviseleteket, az egésznek mégis megdöbbentően erős, inspiráló karaktere van. Rögtön megszólított, alig vártam, hogy feldolgozzam a témát, ami most az új kollekciómban éled újjá.

A régi anyagok felhasználásával a fenntarthatóság is hangsúlyos szerepet kap.

Nagy gyűjtögető vagyok, nem tudok a dolgoktól megválni. Nézd csak meg ezt a csipkét, fogd meg! Régen még lehetett ilyet vásárolni a méteráruboltban, ma már azonban nem tudják így legyártani. Épp ezért tekintem feladatomnak, hogy megmutassam, milyen érték rejlik a kézművességben. És ha a kollekciónkat elnézve csak három ember kap kedvet ahhoz, hogy ő is megtanuljon a kezeivel létrehozni valamit, az már fantasztikus.

Úgy gondolom, hogy annak a Budapestnek, amit régen Európa divatfővárosai között emlegettek, egy másik üzenetet is képes adni egy ilyen kollekció. Azt hangsúlyozzuk vele, hogy nemcsak kortárs divat létezik, nemcsak az új márkák előtt kell fejet hajtani, hanem a gyökerekről sem szabad megfeledkezni. Azokból tud ugyanis felépülni a kortárs divat, és azok képesek támaszpontot adni sok fiatal márkának. Sosem szabad elfelejtenünk, hogy a magyar divatban is voltak nagy elődök, van hát honnan inspirációt meríteni.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://btf.blog.hu/api/trackback/id/tr7013785532

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

#ittahelyem

Betekintés a kulisszák mögé, interjúk, listák és a legfontosabb pillanatok - ez a 38. Budapesti Tavaszi Fesztivál blogja! Március 30. és április 22. között a fesztivál színes és sokrétű programjából válogathat mindenki, ehhez adunk némi támpontot online is.

Facebook