Tim Burton és Trump találkozása Mozarttal: variációk A varázsfuvolára 

A Budapesti Tavaszi Fesztivál zárónapján egy igazi klasszikus kel életre egy nem éppen klasszikus helyszínen. Mozart A varázsfuvola című művét ugyanis a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 1-es terminálján láthatja a közönség a Kodály Filharmónia Debrecen előadásában, Gemza Péter rendezésében. A különleges helyszín önmagában kifejező: a változás, a kaland és az ismeretlen iránti vágy szimbóluma. Ráadásul ez alkalommal a teljes tér, az emblematikus reptéri lépcsők és karzatok is játéktérré változnak. Mozart egyik legismertebb és leggyakrabban játszott operája sokrétű értelmezésre ad lehetőséget, ami számos alkotót inspirált már, így az operarajongók szinte fürdőzhetnek a varázslatosabbnál varázslatosabb feldolgozásokban. A fesztivál április 22-i programja kapcsán összegyűjtöttünk néhány érdekes példát, formabontó koncepciót.

a_varazsfuvola_2017_c_palyi_zsofia.jpg

 Mozart: A varázsfuvola a Komische Oper előadásában a 2017-es BTF-en (Fotó © Pályi Zsófia) 

1. Az élő díszlet varázsa

Az Opera Anywhere nevű társulat – ahogyan azt nevük is sugallja – rendszeresen mutat be operákat szokatlan helyszíneken, színesítve és közelebb hozva a műfajt minden korosztályhoz. A varázsfuvolát például többek között a Waterperry Gardensben adják elő, ahol a mesebeli kert egyben tökéletes díszletként is szolgál Papageno világának megelevenítéséhez. Az elsősorban gyerekeknek szóló előadást valós idejű illusztráció is kíséri, miközben a nézők a fűben, párnákon ülve lehetnek részesei a történetnek. A közönség bevonása egyébként is jellemző a társulatra, ahogy a rendhagyó helyszínek-megoldások is: az operáik, így A varázsfuvola „pop-up” változatával is például éttermek, rendezvények vendégeit lepik meg, pincérnek, hostessnek álcázva magukat az előadás pillanatáig.

a_varazsfuvola_operaanywhere.jpg

Forrás: operaanywhere.com

2. Mozart a bulinegyedben 

Mindig kockázatos próbálkozás egy klasszikus színpadi művet a mai korba helyezni, ám ha van opera, ami esetében ez kifejezetten izgalmas és kézenfekvő, az A varázsfuvola. Az előadás központi témája örök érvényű: a jó és a rossz, a sötétség és a fény harca minden korban megállja a helyét. Ezt lovagolja meg az OperaUpClose társulata, akik a londoni Soho világába helyezik a történetet, az éjszakai őrület és az azt követő hajnali homály ellentétére helyezve a hangsúlyt. Már az első jelenet sem mondható hagyományosnak: a produkció gyakorlatilag egy mai értelemben vett celebként jeleníti meg Taminót, aki a vörös szőnyeg, az exkluzív klubok és az alkohol mámorában félredob mindent, ami hétköznapi, és megfeledkezik „barátnőjéről”, Pamináról is. Az előadás izgalmas része az éjszakai tivornya után kezdődik, amikor a pár az álomvilág és a varázslat segítségével felidézi, hogy mi is történt. A progresszív előadásmódhoz merész – a gazdasági recesszióra és Trump elnökségére is utaló – új szövegek is társulnak.

the_magic_flute_operaupclose_2.jpg

Forrás: operacloseup.com

3. Mozart találkozása Tim Burtonnel, a kabaréval  és az animációval

A Komische Oper Berlin produkciója talán az egyik leginnovatívabb feldolgozás, az előadás nem véletlenül hódította meg szinte az egész világot, tavaly pedig a Budapesti Tavaszi Fesztivál közönsége is láthatta a hatalmas sikerű berlini rendezést. Barrie Kosky ausztrál rendező nem titkolt célja volt, hogy olyan változatot hozzon létre, amely az opera műfajáért nem kifejezetten rajongó nézőket is bevonzza az előadásra. A produkció központi eleme az 1920-as évek némafilmjeit idéző látvány és animáció: utóbbi már-már annyira összehangolt a szereplők rajzfilmekre jellemző mozgásával, hogy a nézők egy-egy pillanatra akár el is felejthetik, hogy élő színházi előadást néznek. A smink, a Tim Burton világát idéző stílus- és látványvilág, a kabaréra jellemző elemek igazán egyedi egységet alkotnak, így nem meglepő, hogy a produkciót 2012 óta a mai napig töretlen sikerrel játssza a társulat.

4. Koncert és színházi előadás egyben

A varázsfuvola különleges megvalósításainak sorából Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar világhírű előadása sem maradhat ki. A koncepció egyediségét az adta, hogy egyszerre több szinten, egy előadáson belül dupla szereposztással mesélték el a történetet: az énekesek az eredeti német szöveget énekelték, miközben a prózai részeket színészek adták elő az adott közönség anyanyelvén. Ezzel egy addig sosem látott, párbeszédszerű előadás jött létre, ahol a színészek rezonőrként értelmezik a látottakat, ráadásul az énekes és a prózai részeket egyaránt egy mesekönyvszerű illusztráció kísérte a kivetítőn. A Financial Times szerint mindezzel a BFZ produkciója új értelmezést adott a „koncertszerű opera” kifejezésnek, és egy teljesen új szintre emelte azt.

a_varazsfuvola_bfz_fidelio.jpg

Forrás: fidelio.hu

Az pedig, hogy április 22-én hova repíti a nézőt Gemza Péter rendezése, a Budapesti Tavaszi Fesztivál utolsó napján, Budapest repterén fog kiderülni.

A bejegyzés trackback címe:

https://btf.blog.hu/api/trackback/id/tr2213830600

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

#ittahelyem

Betekintés a kulisszák mögé, interjúk, listák és a legfontosabb pillanatok - ez a 38. Budapesti Tavaszi Fesztivál blogja! Március 30. és április 22. között a fesztivál színes és sokrétű programjából válogathat mindenki, ehhez adunk némi támpontot online is.

Facebook