Akinek a jazz a féltékeny exbarátnője

A jazzt féltékeny exének becézi, Black Radio című albuma pedig az első olyan jazzlemez volt, ami három különböző listán - jazz, hiphop és R&B, felnőtt kortárs – debütált egyszerre. Gyerekkorát bébiszitterek társága helyett édesanyja klubkoncertjein töltötte, és egy templomi zongorának is kiemelt szerepe volt zenészkarrierje indulásában. Feldolgozta többek között a Radiohead, David Bowie és a Nirvana dalait is. Robert Glasper április 16-án először lép fel Magyarországon.

16_04_16_robert_glasper_experiment.jpg

Robert Glasper első zenei élményeit énekesnő édesanyja, Kim Yvette Glasper mellett szerezte. Kim esténként klubokban énekelt bluest és jazzt, emellett zenei igazgatója volt az East Wind Babtista Templomnak, amelynek templomában Robert egy rozoga orgonán kezdett el autodidakta módon zenélni. 12 éves korától - amolyan családi vállalkozás jelleggel – pedig már ő kísérte zongorán anyukáját a szertartások közben. Ezek az élmények a mai napig nagy hatással vannak zenei világára, hiszen innen gyökerezik az inspiráció, a különböző műfajok elegyítésére.

Robert Glasper az egyik legmagasabb zongorista. 9. évfolyamos korában még azt gondolta, hogy ő lesz a következő Deion Sanders (amerikai futball játékos), majd kosárlabdázással is próbálkozott, ám ebben sem ért el kimagasló sikereket, így maradt a zene. Viszont a mai napig nagy sportrajongó. Január végén debütált „Be Courageous” című száma, amit Kobe Bryan NBA karrierjének 20. évfordulójára írt. A dalszerzés közben a kosaras régi felvételei inspirálták. 

Abban a houstoni művészeti középiskolában tanult, ahol később Beyoncé, majd New Yorkban folytatta tanulmányait. Itt később olyan muzsikusokkal dolgozott együtt, mint Kanye West, Erykah Badu és Jay-Z, Snoop Dogg. Ilyen indítás után nem meglepő, hogy saját albumain folyamatosan a jazz korlátait feszegeti. A célja, hogy bebizonyítsa, igenis lehet cool a jazz, csak érdemes tágabban értelmezni a műfaji határokat. Első, 2004-ben megjelent Mood című albumán például egy Maiden Voyage átdolgozás hallható, amit egy Radiohead dal inspirált. És azóta is több előadó dalát feldolgozta a saját hangzásvilágában.

Már 2010-ben is Grammy-díjra jelölték, az áttörést azonban a Black Radio című Robert Glasper Experiment lemez jelentette, amivel 2012-ben el is hozták a legjobb R&B albumnak járó Grammy-díjat. Az album különlegessége volt, hogy értékesítésének több mint a fele iTuneson keresztül történt, így bebizonyították, hogy áthidalható a klasszikus jazz rajongói és a hiphop generáció közötti képzeletbeli szakadék. Folytatása, a Black Radio 2 két évvel később jelent meg, olyan előadók közreműködésével, mint Norah Jones, Faith Evans, Snoop Dogg, vagy Emeli Sandé. Az albumról a Lalah Hathaway és Malcom-Jamal Warner közreműködésével készült Stevie Wonder feldolgozás a „Jesus Children of America” megkapta a legjobb R&B előadásnak járó Grammyt. Április 16-án a Müpában mind a két albumról hallhatunk majd szerzeményeket.

A bejegyzés trackback címe:

https://btf.blog.hu/api/trackback/id/tr208421774

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.