A világhírű máltai tenor, akit a legnagyobbakhoz hasonlítanak: Joseph Calleja

A világ egyik legkeresettebb tenorját egyenesen Pavarotti örököseként emlegetik: idén tavasszal a New York-i Metropolitan után Németország és Franciaország várja, de minden nyáron visszatér szülőföldjére, Máltára is. Az olasz repertoárban lenyűgöző magabiztossággal mozgó sztártenor, Joseph Calleja áprilisban hazánkba érkezik, és az operatörténet legszebb áriái közül válogat a Budapesti Tavaszi Fesztiválon. Melyik film volt rá sorsfordító hatással, melyik két operakaraktert utálja, és mi a legnagyobb szerepálma? Utánajártunk!

Málta már korántsem csak gyönyörű tájairól és nyaralóhelyeiről híres, hanem világklasszis sztártenorjáról, Joseph Callejáról is, akit sokan Pavarottihoz, Jussi Björlinghez, Beniamino Giglihez és Enrico Carusóhoz hasonlítanak. 

btf_190419_joseph_calleja_c_simon_fowler_decca.pngFotó: Simon Fowler | Decca

A nagy Caruso

Az 1978-ban született énekes 12-13 évesen A nagy Caruso című film hatására fedezte fel magának az opera műfaját. Mario Lanza alakítása kapcsán így mesélt egy 2007-es interjúban: „Amikor kinyitotta a száját, rájöttem, hogy más zene is létezik a Metallicán és az Iron Maidenen kívül.”

Ő maga is eljátszhatta Carusót világsztárok társaságában

Sorsszerű, hogy idővel ő maga is belebújhatott Enrico Caruso szerepébe. James Gray 2013-as Idegen földön (The Immigrant) című filmjében Joaquin Phoenix és Marion Cotillard oldalán játszhatott.

Nagynénje bátorította énektanulásra

Bár nem zenészcsaládból jön, az édesanyja elmondása szerint Calleja hamarabb énekelt, mint beszélt. Zenei tanulmányok folytatására nagynénje bátorította, miután hallotta, ahogy az unokaöccse Pavarottit utánozza. Az első tanára Paul Asciak máltai tenor volt, akit azóta is legnagyobb hatású mestereként emleget.

Díjak, díjak, díjak

Az énekes a Macbeth Macduffjaként debütált 1997-ben Máltán. Az elismerések sem várattak sokáig magukra: ugyanebben az évben díjat nyert a Nemzetközi Hans Gabor Belvedere Énekversenyen, 1998-ban megnyerte a milánói Enrico Caruso Énekversenyt, a következő évben pedig a Plácido Domingo által alapított Operalián is díjazták. Az alábbi felvételen mindössze 21 éves.

Grammy-jelölés

Pályafutása során több szólólemeze is megjelent. Renée Fleming partnereként énekelte Alfredo szerepét a Traviatában: a Covent Gardenben rögzített előadás DVD-felvételét Grammy-díjra is jelölték.

Puccininél elrejtőzhetsz, Verdinél nem!

Legújabb, Verdi-áriákat felsorakoztató albuma 2018 februárjában jelent meg. A CD-n elmondása szerint olyan művek kaptak helyet, amelyekkel korábban még nem dolgozott, illetve amelyeket a következő 10 évben fog színpadon énekelni. Egy interjúban így fogalmazott: „Puccininél elrejtőzhetsz, Verdinél nem. Nem azt mondom, hogy Puccini esetében ez mindig fennáll, ám Verdinél ott van ez a Donizetti-féle bel canto vonal. Mindig felidegesítenek azok, akik azt hiszik, értenek az operához, és azt mondják: »Á, A trubadúrhoz drámai tenor kell.« Verdi ugyanolyan típusú tenorra írta a Rigolettót, a Traviatát és A trubadúrt. Sokan elfelejtik, hogy Verdi idejében még milyen hihetetlenül nagy szabadsága volt a tenoroknak abban, hogy pontosan hogyan szólaltatják meg az adott szerepet.”

Két szerepet utál

Bár szinte minden szerepében lenyűgözi a hallgatóságot, még nála is előfordul, hogy nem annyira vonzza egy karakter. Bevallása szerint két olyan szerep van, amit kevésbé szeret: a Norma Pollionéja és a Pillangókisasszony Pinkertonja. Utóbbit ugyan élvezettel énekli, de a szereplőt magát ettől függetlenül ki nem állhatja, mert „szörnyű karakter”, aki Calleja szerint még csak meg sem próbálja helyrehozni, amit elrontott. A legnagyobb szerepálma pedig – ahogy azt egy 2014-es beszélgetésben elárulta – Otello. „Ha már senki sem lesz kíváncsi rám, ezt fogom énekelni 55-60 évesen a fürdőszobában” – tette hozzá nevetve.

joseph_calleja_and_joyce_didonato_norma_metropolitan_opera.jpg

Joseph Calleja és Joyce DiDonato a Normában (Metropolitan Opera)

Nem siettet semmit, és folyamatosan képezi magát

A tenor szerint hibázni tudni kell, mert „sokat lehet tanulni belőle. Engem például túl korán talált meg a Bohémélet. 20 évesen énekeltem el egy 5000 fős helyszínen!” Szerinte a hang olyan, mint a jó bor: például egy jó bordói is gyakran 30 és 50 éves kora között a legélvezetesebb. Elmondta, hogy folyamatosan képezi magát: nyáron általában visszarepül Máltára, és Vincenzo Scalera vagy James Pearson segítségével dolgozik a technikáján vagy az új repertoáron.

Popsztárokkal is rendszeresen megosztja a színpadot

A tenor állandó vendége a világ legnevesebb operaházainak, ahol időről időre olyan partnerekkel áll színpadra, mint Anna Nyetrebko, Plácido Domingo, Elīna Garanča, Thomas Hampson vagy Angela Gheorghiu. Sőt, a műfajok közötti átjárást is fontosnak tartja: ennek jegyében 2009 óta egy fesztivál keretében nyaranta meghívja Máltára az opera és a popzene műfajának egy-egy sztárját.

Az első ilyen eseményen Michael Boltonnal lépett fel, de Dionne Warwick, Riccardo Cocciante, Ronan Keating, Leona Lewis, Gigi D'Alessio és Anastacia is elfogadta már a meghívását.

Idén a Müpát is útba ejti

Az idei szezonban Verdi Luisa Miller című darabjának Rodolfójaként mutatkozik be, illetve egy régóta repertoárján lévő nagy szerepében, a Tosca Cavaradossijaként a New York-i Metropolitan Opera és az Aix-en-Provence-i Fesztivál új produkciójában lép színpadra. Szerencsére mi is részesülhetünk a zsenialitásából, hiszen április 19-én a romantikus olasz operák specialistájával, a világjáró Pier Giorgio Morandi karmesterrel karöltve válogat a zenetörténet legnépszerűbb áriáiból.

A bejegyzés trackback címe:

https://btf.blog.hu/api/trackback/id/tr4914610810

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.