Hamupipőke a balettszínpadon

A balettművészet nagyjait két évszázada foglalkoztatja Hamupipőke története: az 1800-as évek elejétől zseniális koreográfusok sora készítette el saját, olykor meglepően formabontó változatát e klasszikus mesére. Prokofjev 1945-ben bemutatott kompozíciója, melyre Alekszej Ratmanszkij is megalkotta most Budapesten látható balettjét, játékos és lírai, groteszk és szellemes, áradó és talányos – kiváló alap a varázslatos történet újszerű feldolgozására, közismert alakjainak újraértelmezésére.

btf_190422_mariinszkij_hamupipoke_c_natasha_razina.jpg

A Mariinszkij Színház Hamupipőke c. előadása, Fotó: Natasha Razina

Az Európa-szerte ismert mesét Charles Perrault francia író jegyezte le és adta ki elsőként: legkorábbi ismert, jelentős balettváltozatát éppen Szentpéterváron vitték színre kétszáznégy évvel ezelőtt. E koreográfiát 1823-ban a Párizsi Operában is bemutatták, s egy évvel később ugyanitt már a Péterváron is aktív koreográfus, Didelot Hamupipőkéjét játszották. Bécsi balettszínpadra (a Hofoperntheaterben) 1908-ban került a mese, ifj. Johann Strauss zenéjére és Josef Hassreiter koreográfiájával.

gustav_dore_hamupipoke.JPG

Gustave Doré: Hamupipőke a bálban

Aki hercegként és gonosz mostohanővérként is zseniális – a balettikon, Frederick Ashton

Az angol balettművészet óriása, Frederick Ashton a londoni Sadler’s Wells Ballet számára 1948-ban készítette el ellenállhatatlan humorú változatát. Érdekesség, hogy a Hamupipőkét 1935-ben a világhírű Ballet Rambert is bemutatta a brit fővárosban – e változatban Ashton a herceget táncolta, míg saját koreográfiájában Robert Helpmann-nal, az „ausztrál balett atyjával” Hamupipőke gonosz mostohanővéreit alakították bámulatosan, „en travesti”. Ashton a címszerepre Moira Shearert választotta ki, akit aztán a legendás Margot Fonteyn követett.

robert_helpmann_frederick_ashton_in_cinderella_c_donald_southern.jpg

Robert Helpmann és Frederick Ashton, Fotó: Donald Southern

Hamupipőke Hollywoodban, Hamupipőke a II. világháborúban

A korabeli Londonban valóságos Hamupipőke-dömping mutatkozott: 1938-ban a Covent Gardenben mutatta be a maga változatát Mihail Fokin, Natalja Goncsarova pompás látványterveivel. A Kirovban indult Rudolf Nurejev 1987-ben a társulat balettigazgatójaként a Párizsi Opera számára alkotta meg saját verzióját, melynek cselekményét az 1930-as évek Hollywoodjába helyezte.

cendrillon_rudolf_noureev_opera_bastille.jpg

Forrás: a Párizsi Opera hivatalos Facebook oldala

S nem Nurejevé az egyetlen formabontó interpretáció, hiszen a brit táncélet fenegyereke, Matthew Bourne 1997-ben a West Enden a II. világháború idejére adaptálta a történetet.

A 20. század viharai közepette – Prokofjev Hamupipőkéje

Szergej Prokofjev a Kirov Balett felkérésére 1940 telén kezdett dolgozni a balett zenéjén: munkáját s a bemutatót a II. világháború tombolása évekre meghiúsította – Szentpétervár-Leningrád blokádja, a világtörténelem legpusztítóbb városostroma idején a balettegyüttes működése természetesen szünetelt. A Prokofjev-féle Hamupipőke-balett (Zoluska) premierjére aztán 1945 novemberében a moszkvai Bolsojban került sor, Rosztyiszlav Zaharov koreográfiájával. A pétervári társulat a művet a következő évben mutatta be: táncalkotóként ezzel debütált az akkor 36 éves Konsztantyin Szergejev, aki a címszereplő, a legendás Natalja Dugyinszkaja oldalán a herceget is táncolta. 1964-ben egy még ifjabb titán, az akkor 27 éves és Novoszibirszkben táncoló, ám pétervári születésű és neveltetésű Oleg Vinogradov mutatta be saját változatát (első önálló, egész estés balettjeként), mely modern felfogásával alapvetően szakított a nagy elődök elveivel. E művet számos jeles társulat bemutatta, s a Vinogradov-koreográfiát 1983-ban (a mester és felesége betanításában, Fülöp Viktor és Sebestény Katalin próbavezető balettmesterek közreműködésével) a Magyar Állami Operaház is repertoárjába emelte.

190422_mariinszkij_hamupipoke_015_nadezhda_batoeva_c_natasha_razina.jpgNagyezsda Batojev a Mariinszkij Színház Hamupipőke c. előadásában, Fotó: Natasha Razina

 Ratmanszkij víziója – közel két évtizede repertoáron

A szovjet-orosz Hamupipőke-produkciók hagyományosan Prokofjev nagyszerű zenéjét veszik alapul (de erre készült Ashton 1948-as koreográfiája is). A Szentpéterváron született, orosz–amerikai Alekszej Ratmanszkij most, a Budapesti Tavaszi Fesztiválon látható alkotása is erre készült, ezt 2002-ben mutatta be a Mariinszkij Színház Balettegyüttese. A moszkvai Bolsoj Balettiskolában nevelkedett Ratmanszkij, aki 2004 és 2009 közt a Bolsoj Balett igazgatói posztját is betöltötte, koreográfusként a Hamupipőke színre vitelével kezdte meg egész estés nagybalettjei sorozatát. Az elmúlt másfél évtizedben a balettirodalom nagyszabású alkotásainak egész sorát rekonstruálta vagy gondolta újra A kalóztól (2005) a Csipkerózsikán (2015) át A hattyúk taváig (2016). Ratmanszkij táncosi pályafutásának legfontosabb állomásai az Ukrán Nemzeti Opera, a kanadai Royal Winnipeg Ballet és a Dán Királyi Balett voltak. Koreográfusként szinte felsorolhatatlanul sok társulattal dolgozott együtt Ausztráliától az Egyesült Államokig, Grúziától Svédországig. Budapesten most látható alkotását tizenhat éve tartja repertoárján a Mariinszkij Színház.

alexei_ratmansky_c_fabrizio_ferri.jpg

Alekszej Ratmanszkij, Fotó: Fabrizio Ferri

A Mariinszkij Balett vendégjátéka a New York-i Brooklyn Academy of Music-on:

Szerző: Halász Tamás, a Táncarchívum vezetője

 

A bejegyzés trackback címe:

https://btf.blog.hu/api/trackback/id/tr6414653259

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.