Karmesteri pulpitus helyett táncterem: Emanuel Gat, a kortárs táncélet egyik legizgalmasabb koreográfusa

A karizmatikus táncos-koreográfus, Emanuel Gat ötvenedik születésnapja után mindössze néhány héttel ismét Budapest vendége lesz, és természetesen hozza magával nagyszerű társulatát is. A marokkói származású, Izraelben született és bő évtizede Franciaországban élő, világhírű alkotó és együttese, az Emanuel Gat Dance most hatodik alkalommal vendégszerepel Magyarországon. Kivételes öröm, ha napjaink egy olyan meghatározó művészének, mint Gat, ilyen rendszerességgel, jóformán naprakészen követhetjük munkásságát.

c_emanuel_gat.jpg

© Emanuel Gat

A klasszikus balettel ellentétben a kortárs táncban olykor egészen rendhagyó élettörténetekkel, pályaképekkel találkozhatunk. Míg előbbinél meglehetősen szigorú rendben sorakoznak a képzés, kibontakozás, pályazárás kötötten kronologikus szakaszai, a modernben gyakoriak a szokatlan momentumok. Gaté még ezek közül is kiemelkedik: a táncos-koreográfus ugyanis meghökkentően későn, huszonhárom évesen került csak közvetlen kapcsolatba a táncművészettel – ezt megelőzően zenei tanulmányokat folytatott, karmesternek készült.

A roppantul gazdag és sokrétű izraeli táncművészet – a klasszikussá vált kiszólás szerint itt a világon a legmagasabb az egy főre jutó táncegyüttesek száma – számtalan kivételes alkotóval, társulattal büszkélkedhet. Gondoljunk csak olyan világhírű, legendás társulatokra, mint a több mint fél évszázada, Martha Graham által alapított Batsheva, vagy a nem sokkal fiatalabb Kibuc Táncegyüttes, melyet a 93 éve Komáromban, Hoffmann Juditként született Yehudit Arnon hívott életre.

c_gady_dagon.jpg

Tavaszi áldozat. Fotó: Gady Dagon

Téli utazás két férfialakra, Tavaszi áldozat salsával, perzsaszőnyegen és a New York-i Bessie

A húszas éveiben járó Emanuel Gat a neves koreográfus, Nir Ben Gal (aki alkotótársával, Liat Drorral közös társulatával ugyancsak bemutatkozott már Budapesten) egy workshopjának résztvevőjeként köteleződött el a tánc mellett, és néhány hónappal később csatlakozott is együtteséhez. Gat 1994-ben már alkotóként is debütált (Four Dances című szólóművével), de valódi alkotói áttörésére csak saját formációja megalapítása után került sor. A 2004-ben, a hírneves tel-avivi Suzanne Dellal Központban megalakult Emanuel Gat Dance bemutatkozó produkciója két egyfelvonásos volt: a Téli utazás, Tavaszi áldozat című est művei ma is a táncegyüttes repertoárján találhatók, azokat – Gat itthoni debütálásaként – 2009-ben a Trafó is meghívta. E produkcióival a koreográfus 2006-ban, Lincoln Center-beli vendégjátékuk alkalmával elnyerte a rangos New York-i táncdíjat, a Bessie Awardot is.

photos_by_gady_dagon.jpg

Téli utazás. Fotó: Gady Dagon

Öt felejthetetlen alkalommal Budapesten

A társulat és vezetője nem sokkal később Franciaországba települt: ma is ott, a Marseille- és Montpellier-közeli Istres-ben működnek. Első, új hazájukban elkészült alkotásuk a Silent Ballet (2008) című produkció volt. Gat együttese 2010-ben tért vissza Magyarországra (eddigi öt vendégjátékuknak kivétel nélkül a Trafó Kortárs Művészetek Háza adott otthont). Ebben az évben a magyar közönség ismét láthatta a Téli utazást (Gat és Roy Assaf előadásában), illetve az ugyancsak kettejük táncolta Téli variációk című, frissen bemutatott alkotást. A társulat 2012-ben az egy évvel korábban készült (a Velencei Táncbiennálén bemutatott) Brilliant Cornersszel, 2015-ben a Romantikus tengerparttal (Plage Romantique, 2014), legutóbb, 2017-ben pedig a GOLD és a SACRE című előadással járt Magyarországon.

sacre_emanuel_gat_michael_loehr.jpg

SACRE. Forrás: michael-loehr.com

Nemzetközi együttműködések, friss művek, társművészetek  

A pályafutása csúcsára ért alkotó az elmúlt másfél évtizedben világszerte tanította be műveit vagy hozott létre új produkciókat számos rangos együttes számára, a Párizsi Operaház balettjétől a Genfi Nagyszínház balett-társulatán át a Svéd Királyi Balettig. 2013-ban Emanuel Gat a Montpellier-i Táncfesztivál társult művésze lett (a GOLD első változatát – The Goldlandbergs címmel – e minőségében hozta létre ebben az évben, 2014-ben pedig ugyanitt a Plage Romantique következett). 2017-ben Montpellier-ben egy kivételes vállalkozással keltett figyelmet: a Lyoni Operaház modernitásra hagyományosan fogékony balettje és saját táncosai számára hozta létre TENWORKS című, rövid képekből álló produkcióját.

_emanuelgat_gold.jpg

GOLD. Forrás: emanuelgatdance.com

2018-ban Gat a világhírű Avignoni Fesztivál programjában mutatta be Story Water című, 12 táncosra és 13 zenészre, Pierre Boulez zeneművére komponált alkotását. Ugyanettől az évtől, pályafutása nagy jelentőségű állomásaként, társult koreográfusként dolgozik a párizsi Chaillot Nemzeti Táncszínházban. YOOO!!! című, fiatal közönséget megcélzó, bemutatkozó alkotásának premierjére alig néhány héttel budapesti vendégjátékuk előtt, március 13-án került sor.

plage_romantique_emanuelgatdance.jpg

Romantikus tengerpart. Forrás: emanuelgatdance.com

A modern táncba érkező, társművészeti irányokból jött alkotók – zenésznek, képzőművésznek, építésznek indult személyiségek – sajátos nézőpontokkal, felvetésekkel gazdagítják e sokszínű világot. De ne szűkítsük le a messziről érkezettek körét csak a művészetekre: pszichológus-, mérnök- vagy matematikus-koreográfusok sora is maradandó értékeket hozott létre új látásmóddal e területen. Emanuel Gat, a zenei pályáról a tánc felé kanyarodó koreográfus-táncos a zenei anyag újszerű és merész alkalmazójaként nyúl közismert művekhez. Nem csupán hangulatukat, tartalmukat gondolja újra, de merész társításokkal is előáll, s mélyre, merészen nyúl a zenei szövetbe. Tánc és hangzás újszerű viszonyait építi fel vagy ad alkalmat a rácsodálkozásra. Jelentéstartalmakat tágít, meglep, válogatottan kiváló táncosaival izgalmas szellemi kalandokra hív.

_emanuel_gat_julia_gat_brilliant.jpg

Brilliant Corners © Emanuel Gat & Julia Gat

2016-ban született és a Montpellier-i Táncfesztiválon bemutatott, SUNNY című produkciója, melyet most a Budapesti Tavaszi Fesztivál műsorán láthatunk, izgalmas például szolgál Gat alkotói világára. A mű komponistája, a dunkerque-i születésű, Amszterdamban élő Awir Leon élőben játszik a színpadon. A váratlanul alakuló, egymásba áttűnő jelenetek, hangulatok, ismerős és ismeretlen atmoszféraszilánkok, a közösségi lét színes ábrázolata – csupa jellegzetes, Gat-féle momentum, mely izgalmas kompozícióvá sűrűsödik-épül a szemünk előtt.

btf_190412_sunny_c_julia_gat.jpg

SUNNY © Julia Gat

A bejegyzés trackback címe:

https://btf.blog.hu/api/trackback/id/tr1014698550

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.