6 tavaszi kamarazenei különlegesség: a zongorakettőstől cigányzene és jazz találkozásáig

„A kamarazenélés négy értelmes ember beszélgetése” – Goethe ezekkel a szavakkal jellemezte a vonósnégyest. Csak egyetérteni tudunk vele, és már alig várjuk, hogy a Budapesti Tavaszi Fesztivál rendkívül izgalmas kamarazenei programjának köszönhetően hasonlóan bensőséges és felejthetetlen élményekben legyen részünk. Kolonits Klára és Zsoldos Bálint Liszt-dalokat felvonultató koncertjétől Oláh Vilmos és Balog József előadásán át Gwendolyn Masin hegedűestjéig igazi ínyencségeket gyűjtöttünk össze a kínálatból.

btf_190416_gwendoly_masin_c_borocz_balazs_pilvax.jpg

Gwendoly Masin © Böröcz Balázs, Pilvax

A kamarazene kifejezés eredetileg az olyan előadási formák és események megnevezésére szolgált, amelyekkel nem templomokban, hanem királyi udvarok termeiben lehetett találkozni: elsősorban világi, reprezentatív szerepe volt. Ahogy a Midnight Music blog cikke is rámutat, először a barokk idején kezdték el a tisztán hangszeres előadások megnevezéseként használni. Nem véletlen, hogy a kamarazenét bensőséges hangulata miatt baráti muzsikálásként is emlegették, és az első formája a házi örömzenélés volt – négyesben, trióban vagy épp duóban. Elsősorban Joseph Haydnt emlegetik a kamarazene atyjaként, amelynek még gazdagabbá tételéhez persze Mozarttól Debussyig számtalan más kiváló szerző is hozzájárult.

Két kivételes művész találkozása

Az említett alkotók művei persze nem hiányozhatnak az idei Budapesti Tavaszi Fesztiválról sem, Debussy például számos előadó koncertjének programjában kap kiemelt szerepet. Köztük Oláh Vilmos hegedűművész és Balog József zongoraművész estjén, ahol a g-moll szonátától a Holdfényig igazi kedvencek csendülnek fel, sőt, cigányzene és jazz által is inspirált Ravel-kompozíciók és egy pompás Prokofjev-szonáta is.

btf_190413_olah_vilmos_balog_jozsef_c_varga_marietta.jpg

Oláh Vilmos és Balog József © Varga Marietta

Az elmélyültségéről és sokoldalúságáról híres Balog József egy tavalyi interjúban elárulta: fiatalon az egyik legnagyobb katarzist Liszt h-moll szonátája jelentette számára, és később évekig azt álmodta, hogy mindenfajta tanulás nélkül eljátssza a színpadon. Már 4 évesen eldöntötte, hogy zenével akar foglalkozni, és még ma is napi 8-10 órát gyakorol. A kiváló hegedűszólista, Oláh Vilmos nem kevésbé elhivatott: néhány hónapja a róla készült, The Violin Alone című dokumentumfilmmel hívta fel magára a figyelmet. A filmben végigkísérhetjük, ahogyan Eric Funk kortárs klasszikus zeneszerző közreműködésével arra a lehetetlen feladatra vállalkozik, hogy egyszerre játssza el a szólót, illetve a zenekari szólamot.

The Violin Alone: One Man Becomes an Orchestra: Eric Funk at TEDxBozeman

Mocsári Károly, Kocsis Krisztián és két zongora

Ugyancsak két kivételes zenész, sőt két generáció találkozik április 18-án a Pesti Vigadó Dísztermében, ahol szintén elhangzik egy Debussy-mű (Három noktürn – Szirének). Mocsári Károly és Kocsis Krisztián zongorakoncertjén abban a különleges élményben lehet részünk, hogy két zongora elegyedik párbeszédbe és helyez más megvilágításba olyan darabokat, mint Bartók Két képe vagy Csajkovszkij Diótörő-szvitje. Mindezt Kocsis Krisztián édesapja, egyben Mocsári Károly barátja, kollégája, Kocsis Zoltán remek átiratainak köszönhetően. A fiatal zongoraművész korábban így nyilatkozott édesapjával kapcsolatban: „Amiben majdnem azonosak vagyunk, az a zene, az előadó- és alkotóművészet iránti komoly elkötelezettség. Mindketten ugyanazt tartjuk fontosnak az előadó-művészetben, hiszünk az előadás egyszeriségében és megismételhetetlenségében.” Biztosak lehetünk benne, hogy ezúttal is igazi kuriózumnak lehetünk tanúi.  

btf_190418_mocsari_karoly_kocsis_krisztian_c_kocsis_viktoria.jpg

Mocsári Károly és Kocsis Krisztián © Kocsis Viktória

Liszt-daloktól Ravel egyik legkülönlegesebb darabjáig

Az inspiráló kettősök sorának itt még nincs vége: Kolonits Klára operaénekesnő ugyanis Zsoldos Bálint zongoraművésszel karöltve kedvenc Liszt-dalaiból válogat. Liszt Ferenc egész életében élénken érdeklődött a dal műfaja iránt, átiratokat készített, és többek között német, francia, olasz és magyar nyelvű versszövegeket zenésített meg. Franz Schubert dalai nagy benyomást tettek rá, zongoravirtuózként pedig szívesen kísérte a híres párizsi tenorokat, Adolphe Nourrit-t és Giovanni Rubinit. Több mint 70 dala kivételes feladatot jelent mind az énekesek, mind a zongoristák szempontjából, így nem véletlen, hogy a műfaj kevésbé ismert, ám annál izgalmasabb dalait évek óta kutató és előadó Kolonits Klára éppen ezekhez a művekhez nyúlt. Zsoldos Bálint az Egyesült Államokban töltött évei alatt kezdett el élénkebben érdeklődni az énekelt zene iránt, Kolonits Klárával például már Rachmaninov dalaival is színpadra állt korábban.

Liszt Ferenc- Kolonits Klára - Oh! Quand Je Dors

Hasonlóan izgalmas élménynek ígérkezik Vigh Andrea hárfaművész és a Kodály Vonósnégyes koncertje, akik Schnittke és Ravel műveivel varázsolják el a közönséget a patinás Festetics Palotában. A Sosztakovics utáni orosz zene egyik legnagyobb alakja, Alfred Schnittke idén lenne 85 éves: 3. vonósnégyesében egyszerre idézi meg a reneszánsz kor nagy alakját, Orlando di Lassót, Beethovent és magát Sosztakovicsot. Az 1966-ban a Zeneakadémia növendékeiből alakult együttes 1972-ben vette fel Kodály nevét, és azóta beírták magukat a hazai kamaraegyüttesek legjobbjai közé. Vigh Andrea Liszt Ferenc-díjas hárfaművész Ravel életművének egyik legkülönlegesebb darabjában, az 1905-ben írt Bevezetés és Allegro előadásában működik közre.

Debussy: Clair de lune - Holdfény (Vigh Andrea-Harp-Hárfa)

Zene és szecesszió?

Ahogy az már az eddigiekből is kiderült, rendkívül sokrétű kamarazenei programra készülhetünk a fesztiválon, ám ezen belül is különleges színfolt Az út eleje – Az út vége című négyrészes koncertsorozat, amelynek keretében április 9–10-én neves zeneszerzők korai és kései kompozíciói kapcsolódnak egymáshoz. A korai művek esetében megfigyelhetjük, hogy bár sokszor tökéletesek a maguk nemében, stílusukban még nem ismerhetőek fel azok az elemek, amelyek később az adott szerző elidegeníthetetlen sajátjai lettek. A záróepizód (4.4) igazi kuriózumnak ígérkezik, hiszen a zeneirodalom egyik legnehezebben megragadható időszakát, a szecesszióval egyidejű korszakot veszi górcső alá zseniális muzsikusok közreműködésével.

A zenetörténetben mindig is viták övezték, milyen alkotásokat lehet idesorolni, és főleg, hogy milyen jegyek alapján. Ezen az estén olyan darabok kapnak teret, amelyek indaszerű dallamvezetésük, gazdag ornamentikájuk vagy éppen dinamikus formájuk miatt a szecesszióhoz köthetőek. Ezúttal Berg és Schoenberg egy-egy korai, illetve Fauré és Debussy egy-egy kései műve csendül fel. Debussy Syrinx című, 1913-as alkotása például a fuvolisták repertoárjának nélkülözhetetlen darabja, amely számos zenetörténész szerint kulcsszerepet játszott a szólófuvolára írt művek fejlődésében.

EMMANUEL PAHUD Claude Debussy, "Syrinx" for solo flute

Végül, de nem utolsósorban itt lesz velünk napjaink egy meghatározó hegedűművésze, a magyar származású, Hollandiában élő Gwendolyn Masin, aki a koncertezés mellett zeneszerzéssel is foglalkozik, átiratokat készít és mesterkurzusokat tart világszerte. És ha ez még nem lenne elég, művészeti fesztiválok vezetőjeként is aktív, 2006-ban például ő alapította meg Svájc egyik legfontosabb komolyzenei fesztiválját, a GAIA Zenei Fesztivált. „Azt gondolom, hogy sokszínű származásom az életem valamennyi területét érinti, de közülük különösen erősen vannak jelen mindennapjaimban a magyar gyökereim” – mesélte egy alkalommal. Izgalmas egyénisége az alábbi videóban is megmutatkozik, amelyben többek közt saját életéről és a kihívásokról is mesél, egyúttal zenésztársaival muzsikál.

Better Performance Through Failing Better, Gwendolyn Masin, TEDxBern

A bejegyzés trackback címe:

https://btf.blog.hu/api/trackback/id/tr6114698788

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.