Spicc-cipő, emberfeletti elhivatottság, varázslat – izgalmas tények a balerinák világából

A balettművészi pálya sokak számára álomszerűen szépnek tűnik, miközben egyike a legmegterhelőbb szakmáknak, tele kihívásokkal, úgy mentális, mint fizikai szempontból. A légies kecsesség, a fantasztikus színpadi sikerek és varázslatos koreográfiák mögött legtöbbször embert próbáló fájdalmak, szigorú diéta és kemény próbafolyamatok állnak. Az idén tavasszal Budapestet is lenyűgöző Ballett Theater Basel és a Mariinszkij Balettegyüttes kivételes balerináinak történetén és vallomásain keresztül pillantunk be a balettművészet kulisszái mögé.

btf_190422_mariinszkij_hamupipoke_015_nadezhda_batoeva_c_natasha_razina.jpg

Mariinszkij Balettegyüttes - Hamupipőke/Nagyezsda Batojeva © Natasha Razina

Évtizedekig tartó gyakorlás és végtelen kitartás

Szinte nincs olyan kislány, aki legalább egyszer ne piruettezett volna végig a lakáson boldogan egy rózsaszín tütüben, a balett meseszerűnek tűnő világa azonban hatalmas ellentmondásokat rejt magában. Ahogy arra a Fidelio cikke is rámutat, miközben a táncosok a könnyedség látszatának folyamatos fenntartására törekednek, sokszor óriási fájdalmakat élnek meg, a sikeres balettművészi karrier mögött pedig évtizedek kemény munkája áll. Ideális esetben 7 és 10 éves kor között kezdődik a balett-táncosok képzése, és körülbelül 8-10 évbe telik, amíg valakiből professzionális táncművész lesz, a folyamatos gyakorlás pedig a táncélet legnagyobb sztárjainak is a napi rutin része.

northern_ballett.jpg

Balettnövendékek, forrás: northernballett.com

A spanyol Andrea Tortosa Vidal, aki a Ballett Theater Basel táncosaként április 10-én a Budapesti Tavaszi Fesztiválon, a Tevje című előadásban Cejtelt, Tevje legidősebb lányát alakította, maga is komoly erőfeszítéseket tett, hogy balerina lehessen.

tevye_lucian_hunziker.jpg

Ballett Theater Basel - Tevje/Andrea Tortosa Vidal © Lucian Hunziker

12 évesen meggyőzte a szüleit, hogy engedjék el az otthonuktól 500 km-re fekvő Saragossába, az ország egyik legjobb tánciskolájába. „A balett rengeteg áldozatot követel, és sok szenvedéssel jár. Állandóan azt hallod, hogy túl kicsi vagy, túl kövér vagy, nem jól tartod a lábad, és nem ugrasz elég magasra” – mesélte a táncosnő egy interjúban.

Az említett előadásban Tevje feleségét játszó Ayako Nakano egy 2014-es interjúban világított rá a tánccal járó kihívásokra és arra, hogy a színpadi pillanatok szépsége és a fájdalom együtt jár: „A klasszikus balett szembemegy az emberi test természetes mozgásával, és ez mindenképp megterheli a testet.” A Japánban született táncosnő hozzátette: ő is távol az otthonától, Londonban tanult, és egy időben sokszor sírva fakadt, amikor meglátott egy repülőt az égen. Mesélt arról, hogy mennyire szereti a hamburgert, és persze arról is, hogy minden táncművész maximalista, és a tökéletességre törekszik a színpadon.

Ballett Theater Basel - Ayako Nakano

Diéta és vasfegyelem

A táncosoknak természetesen a táplálkozásukra is oda kell figyelniük. A Mariinszkij Színház balett-társulatához 2007-ben csatlakozó Okszana Szkorik 2008-ban egy dokumentumfilmben számolt be anorexiájáról és a permi képzés során őt ért fizikai megpróbáltatásokról. A 21. században különösen megosztó téma az ideális balerina-testalkat, de már a korábbi évtizedekben is sokat vitáztak róla. Az első táncos, akinek szokatlan, 180 cm-es magassága ellenére is sikerült érvényesülnie, Gloria Govrin, George Balanchine felfedezettje volt. A nagy áttörést azonban az afroamerikai Misty Copelandnek tulajdonítják, aki származásával és sportolókat megszégyenítő izomzatával új időszámítást kezdett a balett történetében.

media_allure.jpg

Misty Copeland, forrás: allure.com

Nem egyszerű bejutni egy elismert társulatba

A balett-táncosok általában 17-18 évesen mennek első válogatásukra, hogy tagként vagy gyakornokként csatlakozhassanak egy társulathoz. Komoly harc folyik a helyekért, így csak nagyon keveseknek adatik meg, hogy a világ legnagyobb balettegyütteseiben mutathassák meg magukat. A bázeli társulattal Budapestet is meghódító Andrea Tortosa Vidal tehetségével és kitartásával tűnt ki: az általa előadott első saját koreográfiájával megnyert egy versenyt, aminek köszönhetően a nemzetközileg elismert Nederlands Dans Theaternél képezhette tovább magát. Majd 18 évesen 200 jelentkező közül ő lett annak a három szerencsés táncosnak az egyike, akik gyakornokként a bázeli balettegyüttesnél folytathatták.  Később Mauro Bigonzetti társulatának tagjaként 4 évig járta a világot, majd újra Bázelbe szerződött. Bár sokan kockázatosnak tartják a visszatérést ugyanabba az együttesbe, Tortosának bejött, hiszen ezt követően sorra kapta a főszerepeket Richard Wherlocktól – például az általa álomszerepnek tartott Hófehérkét –, és 2014-ben, 27 évesen élete első saját darabját is bemutathatta Playground címmel.

A spicc-cipők sokszor egy estét sem érnek meg

ballett_shoes.jpg

Forrás: ballettforadults.com

„Úgy érzem, folyamatos harc zajlik a spicc-cipő és a lábam között” – fogalmaz a The New York City Ballet balerinája, Lauren Lovette. A legtöbb ember képtelen reprodukálni azt a lábfejpozíciót, ami a balett-táncosok hétköznapjainak elengedhetetlen része. Nem véletlenül, hiszen egy táncos a testsúlya nagy részét terheli a spiccére, és a tanulók is csak 3 év edzés, erősítés és nyújtás után vehetnek fel balettcipőt. Sajnos a gyakorlat sem menti meg a táncosokat a fizikai elváltozásoktól: a bőrsérülés és a körömleválás mellett a rendkívüli terhelés a lábtő- és lábközépízületek sérüléseihez és a lábfej ékcsontjának fáradásos töréséhez vezethet. Nem csoda, hogy a táncművészek 80%-a szenved valamilyen sérülést 20-25 évig tartó pályafutása során, és sokan az állandó fájdalom miatt döntenek úgy, hogy befejezik, a szenvedély azonban rendszerint erősebb.

A profi táncosok spicc-cipőit egyébként személyre szabottan nekik készítik kézzel, pamutbélésű szaténnal, merev talpbetéttel és kemény boxszal. Érdekesség, hogy rendszerint a legnagyobb balerinák is saját kezűleg varrják és ragasztják a bokájukat tartó szalagokat a cipőre, amelynek élettartama sokszor csak órákra korlátozódik. A legnagyobb együtteseknél ugyanis egy lábbeli gyakran maximum egy előadást bír ki: a Royal Ballet például évente 250 ezer fontot költ balettcipőre. Ez valószínűleg a 236. évadát taposó Mariinszkij Színház Balettegyüttesénél sincs másképp, akik ezúttal egy igazi klasszikussal, Prokofjev Hamupipőkéjével érkeznek az Erkel Színházba április 22-én, méghozzá a világhírű karmester, Valerij Gergijev vezényletével. A két előadás címszerepében Marija Sirinkinát, illetve Nagyezsda Batojevát láthatjuk. Sirinkina 2006 óta tagja a Mariinszkij társulatának, ahol Giselle-től Csipkerózsikán át Júliáig a legnagyobb női szerepekben bizonyított, Hamupipőkéjéről pedig így írt az MD Theatre Guide: „Olyan nőies kecsességgel táncolt, hogy könnyed mozdulatait leginkább a szélben szálló selyemhez lehetne hasonlítani.”

nr-giselle-maria-shirinkina-vladimir-shklyarov-jump_620.jpg

Marija Sirinkina és férje, Vlagyimir Skljarov a Giselle-ben © Natasha Razina, forrás: dancetabs.com

Érdemes megnézni a lenyűgöző Nagyezsda Batojevát is, akinek Csipkerózsikája kapcsán 2015-ben a Bachtrack előrevetítette: a társulat legjobbjai közé emelkedhet. Tavaly márciusban A hattyúk tavában is elvarázsolta a közönséget a klasszikus szerep friss interpretációjával.

swan_lake.jpg

Nagyezsda Batojeva A hattyúk tavában, forrás: vaganovatoday.com

Az alábbi előzetesből is látszik, hogy izgalmas és magával ragadó előadás született: a produkció a mai napig a Mariinszkij egyik legsikeresebb és folyamatosan repertoáron tartott balettelőadása, amelyet Alekszej Ratmanszkij koreografált.

Mariinszkij Balettegyüttes - Hamupipőke

A bejegyzés trackback címe:

https://btf.blog.hu/api/trackback/id/tr514757635

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szepipiktor 2019.04.11. 17:09:41

Döbbenetes, amit ezek a táncosok véghezvisznek!

élhetetlen 2019.04.11. 20:33:29

Imádom a balettet, csak azokat sajnálom, akik rádobnak 10-15 évet, és nem lesznek sztárok, és ők vannak többen. Egy közepes képességű programozó még megélhet, de mire megy egy nem sikeres táncos? Kezdheti az újratervezést.

darlacko 2019.04.12. 00:53:36

Az nem cultural appropriation, hogy Tevje lányát egy japán nő alakítja színpadon? Ha egy fehér színész, táncos, énekes fekete szerepet játszik, akkor sok polkorrekt aktivista intenzív szájhabzással tiltakozik.

darlacko 2019.04.12. 01:01:28

@szepipiktor: És mi értelme van? Karrier? Kétszázból egynek összejön.

@élhetetlen: pontosan erre gondoltam

A szülők hajtják a gyerekeiket egy általuk elképzelt cél felé, mert mindenki azt hiszi, hogy az ő gyereke különleges, belőle lesz világsztár énekes, táncos, színész, sportoló. Szinte senki se akarja beismerni, hogy az ő csimótája egy átlagos gyerek. Jön az anorexia, versengés egy olyan terepen, ami cseppet se élvezetes. Aztán cikkezhetnek arról, hogy milyen rossz ez a láb egészsége szempontjából, körömleválás, ízületi bajok, de hát ugye az elhivatottság, meg emberfeletti teljesítmény...

Armina Steiner 2019.04.15. 14:36:05

Aki kitalalta ezt a mufajt az se volt normalis. Wahnsinn.