A bel canto amerikai sztárja: Lawrence Brownlee

Bár eredetileg ügyvédnek készült, mostanra a világ egyik legjelentősebb bel canto énekesévé vált, akiért a legnagyobb operaházak állnak sorban. A kivételes orgánumú tenort, Lawrence Brownlee-t az International Opera Awards és a Bachtrack is az év énekesének választotta 2017-ben, a New York Times pedig egyenesen úgy fogalmazott, hogy a magas férfihang új aranykorát hozhatja el. Cikkünkből többek közt kiderül, melyik a kedvenc operája, és hogyan járult hozzá művészetéhez a gospel.

lawrence_brownlee_c_shervin_lainez.jpg

Lawrence Brownlee © Shervin Lainez

Szinte lubickol a bel cantóban
Lawrence Brownlee a mai operajátszás egyik legizgalmasabb és legüdítőbb karaktere. Szinte keresve sem találhatnánk ideálisabb hangszínt az övénél Rossini, Bellini és Donizetti romantikus olasz operáihoz. Kolléganője, a világhírű mezzoszoprán Joyce DiDonato – aki Rosinát énekelte A sevillai borbélyban Brownlee 2007-es Metropolitan Opera-beli bemutatkozásakor – a New York Timesnak így nyilatkozott az énekesről: „Mindig a zenét szolgálja. Természet adta hangszere, a hangja hihetetlenül gyönyörű. Az embernek a »méz« szó jut róla az eszébe. Ehhez technikai bátorság és mozgékonyság is társul”. A Hamupipőkében így szólaltak meg együtt:

A gospel adta az alapot
Brownlee egy hatgyermekes család negyedik gyermekeként nőtt fel az ohiói Youngstownban. Amellett, hogy basszusgitározni, dobolni és zongorázni is tanult, zenei tapasztalatait nagyban gazdagította, hogy a templomban családjával gospelt énekelt. Spiritual Sketches címmel albuma is jelent meg a műfaj ismert dalaival, egészen új megvilágításba helyezve azokat. Egy interjúban rámutatott: a gospel jó alapot adott neki, hiszen az operához hasonlóan ehhez is hűvös fejre és meleg szívre van szükség. Tele van érzelmekkel, kell hozzá bizonyos bátorság, de önuralom is. „A bel cantóban fontos, hogy virtuóz legyél, úgy, hogy közben spontánnak tűnj – ez mindenképp igényel egyfajta erős kontrollt”.

Majdnem ügyvéd lett
Ma már szinte elképzelhetetlen, hogy mással is foglalkozhatott volna, de egészen a középiskoláig ügyvédnek készült. Egyik tanára ismerte fel, hogy neki dolga van a klasszikus zenével: és bár először nagyon távol állt tőle a gondolat, végül mégis a muzsika győzött. Tanára vezette be a bel canto világába, és A sevillai borbély egyik áriáján keresztül mutatott rá, hogy ez az útja – bár elsőre nem igazán tudott vele kibékülni, végül Almaviva gróf lett az egyik legfontosabb szerepe.

Az első dal, amit közönség előtt énekelt
Az első dal, amit közönség előtt énekelt, Giuseppe Torelli Tu Lo Sai című dala volt, egy fiatal tehetségeknek rendezett eseményen. Elmondása szerint ezért is énekli még ma is gyakran, mert rendkívül nagy jelentőséggel bír az életében. Az alábbi videóban 09:22-től adja elő, de érdemes az egész előadást végignézni, hiszen a különböző korszakokból származó dalok mellett beszélgetést is hallhatunk a tenorral.

Melyik a kedvenc operája, és melyik karakterrel barátkozna az életben?
A Classic Talknak adott interjújában elmondta, Rossini, Bellini és Donizetti operáit egyaránt szereti – a Metben például már mindhármat énekelte –, de a legnagyobb elismeréseket Rossini operáival aratta. Kedvencként az Ory grófját említette: „Azt hiszem, ez a zene, dráma és komédia tökéletes kombinációja, amely emlékezetes éneklésre ad lehetőséget”. Elmondása szerint ez az egyik legviccesebb darab, amit valaha hallott, és azért is fontos számára ez a mű, mert az utóbbi időszakban Cecilia Bartolival közösen volt szerencséje előadni. Többek közt a Seattle-i Opera néhány évvel ezelőtti produkciójában is közreműködött, amelyből az alábbi videóban hallhatunk részletet, emellett az énekes néhány kulisszatitkot is elárul.

Egy másik videóban arról faggatták, melyik operakaraktert fogadná el legjobb barátjának: először Figarót említi, majd helyesbít, és Dandinit (a herceg inasát) választja Rossini Hamupipőkéjéből. Itt éppen Don Ramiróként hallhatjuk a Párizsi Nemzeti Opera előadásában:

A magas hangok mestere
Brownlee egyik fontos ismérve, hogy a magas hangok szinte meg sem kottyannak neki. A Seattle-i Operaház korábbi főigazgatója, Speight Jenkins ezzel kapcsolatban így fogalmazott: „Vannak más énekesek is, akik jól éneklik a bel canto repertoárt, de nem hiszem, hogy bárki más ilyen gyönyörű hanggal és kerek tónussal rendelkezne”. Jenkins az énekes lenyűgöző magas hangjai mellett sem ment el szó nélkül. A puritánok című produkciójuk kapcsán elmondta: „Ötből négy előadásban kiénekelte a magas F-et. Az ő esetében ez nem sikítás, hanem gyönyörű hang”. Az énekes és kolléganője, Sarah Coburn magas hangok terén nyújtott teljesítményét az operaház az alábbi videóval is alátámasztotta:

Sőt, aki kíváncsi a tenor magas hangokkal kapcsolatos trükkjeire, ide kattintva meghallgathatja a Facebookon megosztott tippjeit.

Teljes mellszélességgel áll ki a diverzitás mellett
Ahogy arról a Guardian cikke is beszámol, énekesi karrierje mellett a tenor a Philadelphiai Operaház művészeti tanácsadója, ahol kiemelt feladata, hogy segítsen biztosítani a diverzitást, azaz a sokszínűséget az operában. Célja, hogy növelje az etnikai és társadalmi sokféleséget – a színpadon és a nézőtéren egyaránt. Kitart amellett, hogy az operavilágra jellemző régi berögződések és előítéletek, ha lassan is, de változnak, és mindig a legjobb énekesnek kell kapnia a szerepet – még Verdi Otellójának esetében is.

Egy különleges dalciklus: Cycles of My Being
Míg a világ vezető operaházaiban lép fel, a sokféleség jegyében arra is jut energiája, hogy koncerténekesként egy különleges dalciklussal járja a világot. A Cycles of My Being zenéjét Tyshawn Sorey, szövegét pedig Terrance Hayes szerezte, és arról szól, hogyan látja életét egy afroamerikai férfi a mai Amerikában.

A magánéletben is izgalmas egyéniség
Ha mindez még nem lenne elég, Brownlee a magánéletben is izgalmas karakter. Négy nyelven beszél, remekül salsázik, emellett lelkes fotós, aki előszeretettel készít portrékat művész kollégáiról. Az Autism Speaks elnevezésű szervezet támogatójaként pedig rendszeresen felhívja a figyelmet az autizmus ügyére.

anna_netrebko_olga_peretyatko_c.jpgAnna Netrebko és Olga Peretyatko társaságában
(Fotó: lawrencebrownlee.com)

Április 19-én végre élőben is hallhatjuk ezt a varázslatos hangot a Müpában, ahol a tenor Rossini, Bellini és Donizetti áriáiból válogat.

Szerző: Kelemen Éva

A bejegyzés trackback címe:

https://btf.blog.hu/api/trackback/id/tr2615314130

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.