Ütős lesz: közel 10 órányi ritmus – marimbák, pergődobok, timpanik

Hogy szólnak Pat Metheny művei vibrafonon és marimbán? Hogy mutat egy tucat üstdob a Zeneakadémia színpadának előterében? Valóban komoly-e az ütőhangszerekre írt komolyzene, és mi a titka a szobakoncertes kultsorozatban popzenekarokat is megszégyenítő chicagói kvartettnek? Minden kiderül a Budapesti Tavaszi Fesztivál egész napos programfolyamán, ahol az első, 2012-es Ütős nap örökébe lépve idén is a lüktető és pergő ritmusoké lesz a főszerep! A maratoni koncertsorozat fellépői között pedig olyan elismert művészeket köszönthetünk, mint a fiatal lengyel fenomén, Marianna Bednarska, a Grammy-díjas Third Coast Percussion vagy nemzedékének egyik legsokoldalúbb előadója, Kai Strobel.
btf200405_third_coast_percussion_c_saverio_truglia_1.jpg

Third Coast Percussion © Sacerio Truglia

Az emberi énekhang mellett alighanem az ütősök a legrégebbi hangszerek. A pontos számot nem ismerjük, de több ezer fajtájuk ismert – így ez a leggazdagabb hangszercsoport –, és még napjainkban is alkotnak újakat. Szimfonikus koncerteken csekély hányadukkal találkozhatunk, és bár a múlt század első fele óta már Európában is léteznek tisztán ütőhangszeres művészekből álló együttesek és kizárólag ütősökre komponált, klasszikus zeneművek is, mégis úgy tűnhet, nagyon keveset tudunk erről a színes és izgalmas hangszercsaládról. Érdemes tehát kihasználni az olyan alkalmakat, mint a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében megvalósuló Ütős nap, ahol hazánk legjobbjai mellett a világ élvonalába tartozó ütőhangszeres zenészek és formációk váltják egymást a színpadon.

Az ütőhangszeres zene hazai úttörői
Az Amadinda Ütőegyüttes neve ma már fogalom; az egykori Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola hallgatói által 1984-ben alapított együttes egyik legfontosabb célkitűzése az volt, hogy megismertesse a magyar közönséggel a hazánkban akkor még ismeretlen, ám addigra klasszikussá vált ütőhangszeres repertoárt, a magyar zeneszerzők műveit pedig elvigye az arra fogékony külföldi közönségnek is. Emellett kezdettől arra inspirálták a hazai és külföldi zeneszerzőket, hogy új műveket komponáljanak számukra, így Kocsis Zoltán, James Wood vagy éppen John Cage is írt darabot a formációnak, amely egyébként nem meglepő módon a nevét is egy ugandai ütőhangszerről kapta. Ínyencségeket és sztárvendégeket egyaránt felvonultató műsorukban a tradicionális zene, az amerikai minimalizmus, jazz és indiai zene által inspirált darabok és a koncert és a színház határterületén elhelyezkedő alkotások is helyet kapnak. Vendégként csatlakozik az együtteshez Michael Burritt – akinek szerzeményei a marimbarepertoár alapját képezik – és a fiatal, ám már tinédzserként világhírnek örvendő lengyel ütőhangszeres művész, Marianna Bednarska is, aki az elmúlt tíz évben kifinomult művésszé érett.

Fiesta küldetéstudattal
Ugyancsak az ütőhangszeres zene nemzetközi univerzumának egyik megkerülhetetlen formációja a Tambuco Percussion Ensemble. A négyszeres Grammy-jelölt mexikói kvartett tagjai küldetésüknek tekintik, hogy minél több emberhez juttassák el az ütőhangszeres zene örömét, ars poeticájuk pedig a zenei értelemben vett nyitottság; nem egy stílusirányzat, hanem a tökéletességre való törekvés mellett köteleződtek el, így koncertjeiken a törzsi dobzenétől az avantgárd mesterművekig igen széles merítésből hallhatunk darabokat. A New York-i Lincoln Center, a washingtoni Kennedy Center és a londoni Barbican után most a Zeneakadémia közönsége is élvezheti koncertjüket, amelynek egyik különleges eseményeképp Ricardo Gallardo 4 Metal Voices című művének ősbemutatójára is sor kerül.

Japán-magyar csillagállás
A hazai jazzrajongóknak sem az elsősorban marimbán és vibrafonon játszó Szaniszló Richárdot, sem a szerte a bolygón igen népszerű zongoristát, Makoto Ozonét nem kell bemutatni: saját hangszerüknek mindketten elismert mesterei, és a műfaj hazai és külföldi legendáival is osztoztak már a legmenőbb klubok és koncerthelyszínek színpadain.

És bár a Grammy-jelölt Makoto nem először érkezik Budapestre – 2004-ben lépett fel először a Budapesti Tavaszi Fesztiválon – a két, műfaji határokat előszeretettel átlépő művész közös koncertje kivételes estének ígérkezik, amelyen a kortárs komolyzene és a jazz kedvelői is megtalálják a számításaikat.

Berobban az új generáció
Vérpezsdítőnek ígérkezik a Grammy-díjas chicagói Third Coast Percussion produkciója is. A szofisztikált, lendületes és a kötelező koncerttermi eleganciát olykor nélkülöző előadásairól ismert kvartett népszerűségének egyik oka, hogy tagjai folyamatosan feszegetik és újragondolják a komolyzene aktuális kereteit. Így fordulhatott elő, hogy míg tavaly az NPR Tiny Desk sorozatában a legdögösebb popzenekarok között forrósították a hangulatot egy kirobbanóan jól sikerült koncerttel, jövőre már a Carnegie Hall-béli debütálásukat ünnepelhetik. Idén tavasszal pedig hatalmas örömünkre megérkeznek a Zeneakadémiára is, egyebek mellett egy ikonikus Philip Glass-darabbal és Michael Burritt The Fragile Corridor című művével, amelyben maga a zeneszerző is közreműködik.

Az ütősök rocksztárja
Szintén a fiatalabb generáció képviseletében lép fel az Ütős napon Kai Strobel, aki nem elég, hogy nemzedékének egyik legígéretesebb előadója, de fiatal kora ellenére koncertezett már a Bajor Szimfonikus Zenekarral, a Lübecki és a Württembergi Filharmonikusokkal is. Díjakat is szép számmal zsebelt már be, 2019-ben az ARD Zenei Verseny első helyezettje és közönségdíjasa volt, míg 2018-ban Eindhovenben, a TROMP Ütősversenyen győzedelmeskedett. Bátran mondhatjuk, hogy ma ő az ütőszene egyik ifjú, ám annál virtuózabb titánja, aki igen hamar kiérdemelte a „rocksztár” státuszt. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az alábbi videó, amely az egyik emlékezetes TROMP-os szereplésén készült.

Pat Metheny és az üstdobverseny
Az egész napos programsorozatot egy nagyszabású zárókoncert koronázza majd meg: a Concerto Budapest a műfaj élvonalbeli szólistáinak közreműködésével mutat be színes válogatást a legizgalmasabb darabokból. Anders Koppel marimbaversenyének szólistájaként a nézők ismét találkozhatnak Marianna Bednarskával, de itt lesz a francia zeneszerző és előadóművész, Emmanuel Séjourné is, akihez a Pat Metheny számaira épülő kettősversenyben nem más csatlakozik, mint She-e Wu. Az este egyik legnagyobb dobásának pedig kétségkívül Philip Glass timpanikra (és szimfonikus zenekarra) írt versenyműve ígérkezik, és nem árulunk el nagy titkot, ha azt mondjuk: az egy négyzetméterre jutó üstdobok száma még a Zeneakadémián megszokotthoz képest is igen magas lesz!

A bejegyzés trackback címe:

https://btf.blog.hu/api/trackback/id/tr4115474394

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.